Nyaralás egy kis viharvadászattal megspékelve I.

A svájci szupercellák után, amit Devilstorm kolléga kapott lencsevégre, én is közzéteszem a nyári nyaralásomról készült blogomat. Mivel elég terjedelmesre sikerült, két részre bontottam. Álljon hát itt a bejegyzés első része.

Idén is Rovinjt és az Adriai-tengert választottam nyaralási célpontul. Az utazás előtt kb. 1 héttel még úgy nézett ki az előrejelzés, hogy végig 28-32 fokos csúcshőmérsékletekkel, és szinte zavartalan napsütéssel megússzuk a nyaralást. Egy-két zivataros nap azért persze kinézett az időszak alatt, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján ezt nem nagyon vettem komolyan. Gondoltam lesz pár felhő az égen majd, és maximum kialakul 1-2 gyorsan átvonuló zápor.

Ennek ellenére a 10 napos nyaralás (jún 24. - júl 4.) során a vártnál jóval többször volt felhős-esős-zivataros napunk. Ennek a tengerparton nyaraló több ezer ember nyílvánvalóan nem örült :) Viszont ha már ott voltam, kihoztam fotózás szempontjából, amit tudtam a helyzetből - bár sokszor csak mobil volt nálam és gyalog/biciklivel voltam. Megesett, hogy csak barátnőmnél volt rendes fotómasina, így külön is köszönöm neki, hogy segített dokumentálni. Nem terveztem így el előre, de több szupercellát is sikerült lencsevégre kapnom. A nyaralás időpontjáig (2017-ben) nem is sikerült eljutnom viharvadászatra, lehet, hogy így próbált kompenzálni a természet :)
Utólag megnézve, Magyarországon is igen aktív volt ez az időszak konvektív szempontból, és nem volt ez másképp a tengerparton sem.

Beszámoló a napokról 2017.06.25

Könnyed vasárnapi programként lebicikliztünk a tengerpartra, amelyet egy nemzeti park övez. Éppen az ebédet fogyasztottuk a parton, mikor megtekintettem a radarképet, és megláttam, hogy a tenger felől egy szupercella közelít pontosan felénk. Ez a cella a szlovén radaron a maximális intenzitást érte el (a GFS analízis szerint ilyen paraméterek álltak fenn ekkor: 18 m/s körüli szélnyírás + 1200-1400 J/kg sbCAPE).
Az ebéd fogyasztása közben arra lettem figyelmes, hogy a pincérek egyszer csak elkezdtek pakolászni. Az egyiküket kérdeztem, hogy jön-e az eső, majd megemlítettem, hogy szeretek viharokat fotózni, és mutattam a radarképen, mi közeledik. A pincér képben volt, tudta, hogy mi várható. Teljesen pozitívan állt a dologhoz :) Megkérdeztem azt is, hogy beállhatunk-e a fedett rész alá, ha jön a vihar, de mondta, hogy ezt nem ajánlja, mert nem biztonságos, és ez az első hely, amit lerombol a vihar.
Az éttermet elhagyva lesétáltunk a partra (pár métert), és ezt láttuk:

A (vélhetően) falfelhő kicsit ráközelítve:

Ekkor még elég messze volt, de sajnos már indulni kellett, hiszen biciklivel voltunk a semmi közepén, fedezék nélkül és a hazajutásra is kellett azért időt hagyni. Nem biztos, hogy egészséges egy szupercellát telibekapni így a tengerparton.

Egy érdekes történetet mesélt egyébként a pincér - a képeken látható mini szigetről. Az nem azért kopár, mert szárazság van! Állítólag szabad szemmel látta, ahogy egy tornádó felszántotta a növényzetet (valószínűleg egy nem-mezociklonális tornádóról volt szó, ahogy kivettem a szavaiból). A helyzet komikumát az adta, hogy mindeközben egy gyerekes család fürdőzött a parton halál nyugodtan, mintha mi sem történt volna :) Szóval ilyen dolgok történnek errefelé - érdekes véletlen, hogy pont erre a helyre keveredtem - de lehet, hogy pont azért, mert nincsenek véletlenek... :)

A szupercellánk viszont - kicsit megviccelt - a szárazföld elérése előtt picit balra kanyarodott, így elkerülte Rovinjt.

Viszont ezzel még nem ért véget a nap.

A szálláson még fotóztam egy próbálkozást - ez valószínű nem volt szupercella:

Tehát a legelső szupercellát további záporok, zivatarok követték, amelyek már elértek a csapadékukkal is, de ezek már nem produkáltak valami nagy látványt. A radaron ez a következőképpen nézett ki:

A zivatarfelhők elvonulása után lebicikliztem a tengerpartra. Itt egy kis mammatus örömfotózás level 100 :))

"Jól lehetett fókuszálni a toronnyal" :)

2017.06.27

Reggel 10 óra körül egy dörgésre ébredtem. Kinéztem az erkélyre, vajon mi történik. Előkaptam azért a fényképezőgépet, és csináltam pár fotót is fél-kómásan :)

Még fél óra múlva is produkált látványt az égbolt (még mindig kómás voltam):

Ekkor még nem gondoltam bele, hogy mit látok, de utólag megnézve elképzelhető, hogy egy balra haladó szupercellát fotóztam le. A radarképen is mintha eltért volna a mozgás iránya, és kettéválás is lett volna:

Mindenesetre a GFS analízisben a szélnyírás 10-15 m/s között lehetett, és csak 12 UTC-re érte el a 15 m/s-et. Ezért nem merem teljesen biztosan kijelenteni, hogy szupercella volt.
Fél óra múlva azért még fotóztam egy asparatus udulatust, amit be is illesztettem az ínyencek kedvéért :)

2017.06.28

Erre a napra az estofex.org 2-es fokozatú előrejelzést adott ki az adriai térség északi felére. Észrevehetően fülledt volt a levegő, ezért egyszer kíváncsiságból megnéztem, délután fél 3-kor 27 fok volt 81 %-os páratartalom mellett. Ez 23 fok feletti harmatpontnak felel meg, de a nap folyamán a maximum az 23.8 fok lett (forrás: http://wunderground.com). Mindeközben DK felől páragomolyok úsztak az égen a középszintű felhőzet alatt. Volt egy különleges feelingje az egésznek :) ilyesmit hazánkban nem igazán lehet átélni.

Később többször elment mellettünk, vagy súrolt pár konvektív vonal déli vége, de még igazi vihar-átvonulás nem történt. Már közeledett a sötétedés. A szárazföld fölött kezdett berobbanni egy feláramlás valamivel este 9 óra után:

Még az előző cellával voltam elfoglalva, amikor fél 10 körül a DNY-i horizonton megláttam egy érdekes dolgot:

Még a fényképezőgépem nem az ideális beállításokkal működött :) valamint azért már elég sötét volt.
Mikor közelebb jött, megláttam az ufót, egy gigantikus peremfelhőt:

Sajnos a képek nem tudják visszaadni a látványt, de brutálisan nézett ki. Nem emlékszem, hogy láttam volna ilyet valaha is :)

Egy közel 180 fokot felölelő panorámakép:

Hogy ez most szupercella volt-e vagy sem (a vonal részeként), nem tudom megmondani: a labilitás és szélnyírás bőven elég volt hozzá, és egy intenzívebb góc is ment át felettem, de a radarképen eléggé kaotikusan fest így utólag. Maximum egy jobbra haladó bow echósodott SC-ről van szó, ami nem élt túlságosan sokáig (a 10 perces radar felbontás itt nem nagyon volt elegendő, hogy meg lehessen határozni, mi is történt). Ami még furcsa volt, hogy a peremfelhő mögött permetező, sűrű eső kezdődött, nem pedig az a rendes megszokott nagycseppes felhőszakadás.
Animálva a radarképeket így nézett ki a nap:

Ezen kívül még 2 további napon volt említésre méltó esemény viharvadász szempontból, ezeket egy következő cikkben fogom taglalni. Hamarosan jelentkezem a második felvonással :)

Radarképek forrásahttp://www.arso.gov.si

Viharvadászok Egyesülete
CodeOne.hu

Jogi tudnivalók

Az oldalon található minden tartalom (az oldal készítői és az oldali felhasználói által a weboldalon vagy a mobil applikációkon keresztül feltöltött szöveg, kép, videó, mérési eredmény, stb.) - kivéve ahol a feltüntetett információk ettől eltérnek - a Magyarországi Viharvadászok és Viharkárfelmérők Közhasznú Egyesületének tulajdonát képezi. Bármilyen nemű felhasználáshoz az Egyesület írásbeli hozzájárulása szükséges. A weboldal tartalmai szabadon hivatkozhatók a forrás feltüntetésével.